پیشگیری از زخم بستر

پیشگیری از زخم بستر

اینکه این مطلب را می خوانید و جهت پیشگیری از زخم بستر می خواهید اقدام کنید شما یک پله از دیگران جلوتر هستید زیرا که اگر خدایی نکرده مریض شما درگیر این زخم بشود بسیار سخت است و جهت درمان آن نیازمند صبوری  و تحمل زیادی است . پس بطور کامل با ما باشید و مطالب را بادقت بخوانید تا بتوانید پیشگیری از زخم بستر را بخوبی انجام بدهید اما اگر شما دچار زخم بستر شده اید باید مطلب درمان زخم بستر ما را بخوانید.
زخم فشاری یا زخم بدسور یا پوستی به همه اینها زخم بستر هم نامیده می شود. در کل زخم بستر بر اثر فشار یا نیرویی بر ناحیه ای که موجب قطع جریان خون به نقاط مختلف از بدن و بافت ناحیه آن می شود.
وقتی خونرسانی کم می شود از اکسیژن گرفته تا مواد مغذی به سلول ها نمی رسد و وقتی این امر طولانی می شود سلول می میرد و به باقی سلول های کناری خود آسیب میزند باعث رشد میکروب شده و خطر را برای اون ناحیه و بیمار زیاد می کند.
یک سری نقاط مستعد زخم هم وجود دارد که به علت برآمدگی استخوانی در آن ناحیه ها وجود دارند و بین آن عضله این نمی باشد دیده می شود. که در پایین نشان میدهیم خدمتتان

فهرست آموزش پیشگیری از زخم بستر

موارد مهم پیشگیری موثر از زخم بستر

موارد مهم پیشگیری موثر از زخم فشاری شامل موارد زیر است :

  • کم کردن فشار موضعی
  • هر دو ساعت یک بار تغییر وضعیت بیمار به صورتی که بیمار در حالت خوابیده به پشت، به سمت راست، سمت چپ و روی شکم بیش از دو ساعت قرار نگیرد.
  • استفاده کردن از تشک های مواج که ازهوا، آب پر شده یا ژله ای است 
  • بررسی دقیق محل های مستعد به زخم فشاری و ماساژ دادن ناحیه قبل از درگیری ( بعد از درگیری به هیچ وجه آن نقاط را تا درمان کامل ماساژ ندهید )
  • استفاده از اقلام مانند دستگیره ضد فشار بین زانویی یا بالشت پاشنه پا یا مچ پا برای جلوگیری زخم در اثر فشار در ناحیه های خاص

 

تشک زخم بستر برای پیشگیری از زخم بستر

موارد جلوگیری از زخم بستر

مناطق پیشگیری از زخم بستر

  1. تیغه شانه
  2. ستون فقرات
  3. آرنج
  4. ساکروم
  5. باتکس یا باسن 
  6. پاشنه
  1. پشت سر
  2.  تیغه شانه
  3. آرنج ها
  4. ناحیه ساکروم
  5. باتکس یا باسن
  6. پاشنه 
  7. انگشتان و بررسی خونرسانی
  1. پشت سر
  2.  تیغه شانه
  3. آرنج
  4. ساکروم
  5. باتکس یا باسن
  6. پاشنه
  7. انگشتان و بررسی خونرسانی
  1. گوش
  2.  شانه
  3. استخوان هیپ 
  4. زانو
  5. قوزک پا
  1. انگشتان پا
  2. زانو 
  3. ران و همچنین برای آقایان ناحیه تناسلی
  4. قفسه سینه و همچنین در خانم ها سینه ها
  5. آرنج

مراقبت مناسب پوست

  • حفظ بهداشت پوست با شستن پوست با آب نیمه گرم وعاری نگه داشتن آن ازهر گونه آلودگی، ادرار و یا مدفوع
  • موضع تحت فشار را خشک نگه دارید.
  • روزانه دو تا سه بار پوست تحت فشار را به صورت دورانی با دست آغشته به روغن های ملایم مانند روغن کبد ماهی، روغن زیتون ماساژ دهید روغن های ضد درد برای ناحیه های زانو و نزدیک استخوان هم پیشنهاد می شود

 

بی اختیاری ادراری و مدفوعی بیمار کنترل کنید

درصورت بی اختیاری بیمار شما باید حتما ناحیه رو از برخورد با ترشحات مدفوع و ادرار جلوگیری کنید سونداژ و عایق کنید زیرا که یکی از عوامل اصلی بوجود آورنده زخم بستر یا دیر خوب شدن آنها این مشکل است چه در افراد ضایع نخاعی چه در سالمندان در بستر در صورتی که کنترل نشود زخم آنها یا هر گونه پیشگیری تاثیر گذار نمی باشد روش های جلوگیری از برخورد را میتوان استفاده از پانسمان شفاف و یا پانسمان آماده جراحی در محل زخم یا پانسمان های چسبدار ضد آب نام برد که اگر مریض شما پوست حساسی دارد می توانید از نوع ضد حساسیت آنها یا با مشاوره زخم ما مشورت کنید همچنین در پایین این صفحه تعدادی از آنها رو به شما معرفی میکنیم. 

 

جلوگیری از ساییدگی و کشش پوست با استفاده از روشهای زیر که شامل:

  • جا به جایی و بلند کردن بیمار به وسیله دو یا چند نفر با استفاده از یک ملافه اضافی و بالشت
  • عدم کشاندن بیمار روی تخت برای مرتب کردن بستر بیمار اگر بیمار را می خواهید بلند کنید از بالابر های بیمار استفاده کنید که به خودتان آسیب نزنید!
  • از سر خوردن بیمار دربستر با استفاده از تخته های مخصوص استراحت پا یا بالشت های اضافی پیشگیری کنید می توانید اطراف بیمار لبه های تخت بزارید که هنگام جابجایی اتفاقی رخ ندهد یا ضربه ای به آن نخورد
  • بستر بیمار را ازهرگونه خرده های مواد غذایی تمیز نگه دارید
  • بستر بیمار را خشک و بدون چین و چروک نگه دارید
  • حداقل یک روز درمیان یا هرروز ملحفه زیر بیمار را تعویض کنید یا به محض خیس شدن کثیف شدن تعویض نمایید
  • تغذیه کافی و مناسب بیمار داشته باشد که شامل رساندن مایعات فراوان، رژیم پر کالری و پر پروتئین است یا موارد آنتی اکسیدان دار
  • استفاده از پانسمان حمایتی مانند پانسمان فیلم که همانند پوست اضافه درمحل تحت فشار سبب جلوگیری از آسیب به پوست میشود البته در صورتی که زخم نشده باشد درصورت زخم شدن باید شما مطلب درمان زخم بستر ما را مطالعه کنید.
  • در نتیجه ضروری است فشارموضعی پیشگیری یا برداشته شود درغیراین صورت آسیب پوستی منجر به بروز زخم فشاری خواهد گردید. جهت این مورد میتوانید از گزینه مناسب پانسمان ساکروم و پانسمان فوم نیز کمک بگیرید زیرا که فوم ها تا کمی جلوگیری از فشار می کنند و آفلود می کنند زخم را.

به طور مرتب وضعیت بدنی بیمار را تغییر دهید

هنگامی که شما به طور مداوم موقعیت بدنی بیمار را عوض میکنید، سبب کاهش فشار بر روی پوست بدن می شود و خطر ابتلا به زخم فشاری کاهش می یابد. این نظر خوبی است که هر چند ساعت یکبار موقعیت بدنی بیمار را عوض کنید. مثلا اگر بیمار به صورت طاق باز مدتی است که دراز کشیده است او را به پهلو برگردانید. اگر بیمار توانایی تغییر موقعیت خود را ندارد، به عنوان یک عضو از خانواده یا پرستار باید به بیمار کمک کنید. می توانید بوسیله ملحفه یا زیرانداز بیمار این کار رو انجام بدهید.

پوست بدن را تمیز و خشک نگهدارید

به احتمال زیاد تمیز و خشک بودن پوست بیمار از ایجاد زخم بستر پیشگیری میکند. باید یک پارچه تمیز صد در صد نخی را در سطل آب گرم و شوینده مخصوص فرو برده و خیسانده و پوست بدن بیمار را با آن تمیز کنید. بیمار برای انجام این کار به احتمال زیاد به شخص دیگری نیاز ندارد، اما اگر بیمار قادر به تمیز کردن نقاط دشوار مانند پشت بدن نباشد، پرستار یا همراه بیمار باید این کار را انجام دهند. پس از شستن پوست با یک حوله تمیز بدن را خشک کنید. توجه کنید که دستمال را بیش از حد بر روی پوست فشار ندهید، اینکار ممکن است سبب تحریک پوست شود یا پوست را دچار حساسیت کند 

می توانید از فوم بدن سیلوسپت جهت تمیز کردن آسان تر و به علت اینکه ضد باکتری هم می باشد از مواد شوینده ی دیگر کاملا مفیدتر است و جهت پوست بیمار مراقبت خوبی انجام می دهد همچنین شستشوی خیلی آسانی انجام می دهد.

استفاده از بالش

از دیگر روش های موثر برای جلوگیری از پیدایش زخم بستراین است که بین قسمت هایی از بدن که بر روی یکدیگر فشار می آورند بالش قرار دهید. متخصص زخم بستر سفارش می کند که یک بالش زیر شانه ها، آرنج و پاشنه پا قرار دهید. اگر بیمار به پهلو دراز کشیده است بالش را بهتر است بین دو زانو و مچ پاها قرار دهید. استفاده از بالش طبی پیشنهاد می شود.

بیمار یا فرد خوابیده سر آن به یک از سمت ها چرخیده می شود . این روش برای بیمارانی که مشکل تنفسی دارند پیشنهاد نمی شود.

در این حالت بالشت ها کمک به مدیریت فشار بروی بدن می کنند همچنین کمک به وضعیت تنفسی بیمار و تغذیه ای آن

روش پل زدن بالش بین زانو ها یا پاها 
این یک روش ساده و اثر گذار در تختخواب می باشد همچنین خوب برای تنقیه ( خالی کردن مدفوع بوسیله تزریق مایع در روده به روش شلنگ سیلیکونی یا دستگاه جهت تخلیه مدفوع )

کنترل و تخلیه تمام فشار از پشت و انتقال آن به سرشانه و ران ها 
گاها سر تخت برای کاهش فشار بیشتر بر نقاط 30 درجه به بالا می رود

انجام حرکات ورزشی

زمانی که بیمار حتی توانایی ترک تخت را ندارد، ایده تمرینات ورزشی ممکن است برای شما استرس زا باشد. با این وجود، انجام برخی از تمرینات حرکتی در رختخواب می تواند سبب کاهش خطر بروز زخم بستر شود. مثلا، می توانید با بالا بردن دست شروع کنید. فقط کافیست بازوی خود را تا آنجا که می توانید بالا برده و برای ده ثانیه بالا نگه دارید. این تمرین را روی بازوی دیگر نیز انجام دهید. 

یا به آرامی هر پا را به داخل شکم فرو ببرید و صاف کنید.

حمام کردن

 بیمار خود را با برنامه به کمک شخص دیگری هفته ای دوبار حمام ببرید زیرا خود حمام و آب موجب گردش خون بهتر در بدن آنها می شود 
حمام کردن برای جلوگیری از زخم بستر

ماساژ درمانی

امروز پژوهشگران به این نتیجه رسیدن که خود ماساژ درمانی یک امر مهم در درمان انواع اقسام مشکلات و بیماری ها می باشدبا روغن ماساژ یا زیتون به آرامی بسیار آرام ماساژ بدهید و برنامه هفتگی یا روزانه برایش تعیین کنید. نکته نقاط برجستگی استخوانی را ماساژ ندهید زیرا که موجب آسیب به آن ناحیه ها می شود.

ماساژ درمانی پیشگیری زخم بستر

نکات بسیار مهم پیشگیری از زخم بستر

  • هر روز پوست بیمار را در مدت حمام کردن یا به صورت مداوم جهت بی اختیاری ادرار یا مدفوع بررسی کنید.
  • از آب داغ برای حمام کردن و تمیز کردن پوست استفاده نکنید برای تمیز کردن پوست از آب ولرم و صابون ملایم استفاده کنید سپس پوست را خشک کنید.
  • ازهوای خشک و سرد دوری کنید.
  • از مرطوب کننده برای پوست های خشک استفاده کنید.
  • برای  انتقال ، خواباندن و چرخش بیمار از روشهای صحیح استفاده کنید. برای جابجا کردن به جای این که بیمار را بکشید او را بلند کنید.
  • برای بیمارانی که دچار بی اختیاری ادرار و مدفوع هستند یک برنامه تعیین کنید تا زمانی که پوست کثیف می‌شود آن را تمیز کنید و از یک محافظ برای پوست استفاده کنید. پدها یا شورتهایی را استفاده کنید که جاذب هستند و سطح پوست را سریع خشک میکنند.
  • بیمار را ترغیب کنید تا در طول روز مایعات را جرعه جرعه بنوشد.
  • استفاده از رژیم غذایی خوب  
  • در صورت مشاهده هر گونه ناراحتی پوستی و یا تغییر هر چه سریعتر به پزشک خود اطلاع دهید

جلوگیری از بروز زخم بستر برای افرادی که بسته به صندلی هستند

  • هر یک ساعت یک بار حداقل وضعیت را تغییر دهید
  • در صورت امکان وزن خود را هر ۱۵ دقیقه یک بار روی بدن خود جابجا کنید
  • برای سطوحی که می نشینید از دستگاه‌های کاهنده فشار استفاده کنید در ضمن از دستگاههای دونات شکل استفاده نکنید
  • همترازی حالت بدنی، توزیع وزن، تعادل و ثبات و کاهش فشار را هنگام قرار دادن افراد روی صندلی ویلچر در نظر بگیرید
  • تعویض هرروز لباس زیر

    ورزش جلوگیری از زخم بستر برای افراد ویلچری

همانگونه که در تصاویر می بینید هر 15 الی 30 دقیقه بسیار با  احتیاط کشش بدنی را انجام دهید 

پیشگیری از زخم بستر بروی ویلچر

  • خم شوید و آرام نوک انگشتان یا ساق پا را لمس کنید 
  • با احتیاط نیم کره باسن را بلند کرده و چند ثانیه نگه داشت این کار را برای قسمت دیگر هم انجام دهید 
  • بوسیله کمک از دسته های ویلچر و بلند شدن نیمه را انجام دهید تا هر قدر که می توانید صبر کنید مجدد بنشینید

    نکات مهم پیشگیری از زخم نشیمنگاه ویلچری
  • گاها روش های جلوگیری از فشار برروی بدن را یاد بگیرید 
  • بدون تکیه گاه به بغل ها خم نشوید 
  • اگر ویلچر برقی دارید می توانید با جوانب احتیاط تا 45 درجه به بدن زاویه بدهید 

فواید ایستادن طولانی مدت برای افراد روی صندلی یا ویلچری

ایستادن را به کمک دیگران تمرین کنید احتمال خطرات ایستادن را در نظر داشته باشید حتما باید از یک تکیه گاه استفاده شود مانند دیوار یا تخت های برقی زاویه دار با کمربند ایمنی دستگاه های فیزیولوژیکی درون بازار یا حتی بالابر بیمار

  • بهبود گردش خون
  • هضم 
  • تنفس 
  • فعالیت روده
  • مثانه
  • خواب خوب 
  • الگو 
  • درد و اسپاستیسیته 

 دستگاه ایستادن بیمار برای گردش خون

رژیم غذایی و مواد مغذی برای جلوگیری از زخم های ناشی از فشار

 

انتخاب غذاهای مختلف از هر گروه مواد غذایی و خوردن غذای کافی کمک می کند تا زخم بستر ایجاد نشود . برای کاهش خطر دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

از رژیم غذایی سالم استفاده کنید

کالری به اندازه کافی مصرف کنید تا وزن خود را حفظ کنید

به اندازه کافی پروتئین مصرف کنید

۶ تا ۸ فنجان در روز آب بخورید

رژیم غذایی برای پیشگیری از زخم بستر

رژیم متعادل و خوبی داشته باشید

مطمئن شوید که  در هر وعده غذایی و میان وعده ها ، غذاها از پروتئین بالا ( شیر، ماست، لوبیا، تخم مرغ، گوشت و ماهی ) برخوردار باشند. به غیر از مواردی که پزشک یا متخصص تغذیه به شما گفته باشد که میزان مصرف نوشیدنی را کاهش دهید مقدار زیادی مایعات مثل آب بنوشید

بهترین پماد برای جلوگیری از زخم بستر

در کل نمی توان گفت بهترین پماد برای جلوگیری از زخم بستر مثلا پماد خاصی هستش ولی معمولا در دسته پماد برای زخم یا پایین این صفحه پماد هایی به شما معرفی میکنیم که همگی می تواند بهترین پماد برای جلوگیری از زخم بستر باشد اما این نکته را توجه کنید که هیچ پمادی نمی تواند به تنهایی این امر رو موجب شود پس به تنهایی کارساز نیستند و شما باید نکاتی که در بالا گفته شد را بخوبی رعایت کنید. 

اسپری یا پماد جلوگیری از زخم بستر

در پایین تعدادی از پماد ها یا اسپری ها برای جلوگیری از زخم بستر به شما معرفی شده می توانید از آنها جهت جلوگیری از زخم بستر استفاده کنید