درمان عفونت زخم بخیه

خیلی از مجروحانی که دچار آسیب شده اند که باعث آن تروما ، تصادف و یا شکستگی سر و صورت بوده است و یا بیمارانی که عمل جراحی انجام داده اند ناچار به بخیه زدن شدند، بخیه نیز یک عمل جراحی سرپایی است که بعد از آن باید بیماران به شکل مستمر و مداوم از آن مراقبت کنند وگرنه دچار عفونت خواهند شد که می تواند درد بیمار را بیشتر از قبل کند ، همچنین اگر به موقع عفونت پیش آمده رفع نشود امکان دارد مشکل از قبل حاد تر شود و یک ارگان و حتی ارگان های بدن دچار عفونت ثانویه شوند که می تواند در مواردی خطرناک باشد و حتی اگر بخیه برای یک عمل جراحی باشد که عمل بر رو یک ارگان داخلی صورت گرفته است می تواند عفونت آن باعث آسیب به آن ارگان و یا ارگان های مجاور آن شود.حتی در بعضی از موارد عفونت باعث تومور در بعضی از دستگاه های بدن می شود پس درمان عفونت زخم بخیه یا درمان عفونت بسیار مهم است.

قبل از درمان عفونت زخم بخیه ما باید علائم عفونت را بشناسیم تا متوجه شویم که آیا مشکل پیش آمده عفونت است و یا خیر در ادامه این مطلب به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد پس اگر شما هم دغدغه هایی مشابه با سوالات زیر داشتید حتما تا آخر این مطلب را مطالعه کنید.

فهرست مطالب:

اینها برخی از مهمترین دغدغه هایی است که افراد درباره عفونت رخم بخیه دارند که ما قصد داریم این سوالات را به طور جامع و به شکل ساده برای شما توضیح بدهیم.

 

درمان عفونت بخیه

علائم عفونت

پوست مانند سد دفاعی عمل می کند ، هنگامی که در یک جراحی و یا شکستگی یا زخم بستر این سد دفاعی باز شود ممکن است باکتری های تهاجمی وارد زخم شوند و باعث پیدایش عفونت در آن ناحیه و بافت شوند. مهمترین علائمی که عفونت بخیه دارد شامل تورم و قرمزی در ناحیه بخیه ، درد شدید در ناحیه بخیه شده و تب است ، در ادامه اصلی ترین علائم را برای شما خواهیم گفت :

  • تب شدید که به خاطر واکنش بدن به عفونت است 
  • احساس درد غیر عادی و گرما در ناحیه بخیه و اطراف آن 
  • قرمزی و تورم در منطقه و اطراف آن 
  • زهکشی سبز و یا زرد از زخم بیرون می آید 
  • غدد لنفاوی حساس و متورم شده ای که اطراف زخم قرار دارند
  • بوی بد از ناحیه بخیه شده 

علائم عفونت بصورت کلی 

  • به مدت سه ماه یا بیشتر حس خستگی مزمن درد در ناحیه مفاصل 
  • کم شدن وزن مکرر
  • عرق کردن های شبانه بیش از حد 
  • سوزش یا درد در تمام بدن

اگر هر کدام از علائم بالا را مشاهده کردید احتمال عفونت زخم بخیه یا بدن وجود دارد ، بنابراین می توانید در مواردی که زخم جزئی است از پانسمان های مخصوص مانند پانسمان ضد باکتری که مناسب رفع عفونت هستند استفاده کنید ، اگر بیمار شما دارای بیماری دیابت است می توانید مقاله درمان قطعی زخم پای دیابتی را مطالعه کنید . در صورتی هم که دچار زخم نشده اید و عفونت بدن شمارو گرفته حتما به پزشک عفونی جهت انجام آزمایشات مراجعه فرمایید.

 همچنین در صورتی که بیماری بیشتر از یک زخم جزئی بود می توانید از مشاوره زخم طب باکس استفاده کنید ،  به هیچ عنوان فکر آن را هم نکنید که می توانید خودتان عفونت حاد زخم بخیه را درمان کنید و یا فکر کنید پس از گذشت مدتی عفونت خود به خود خوب می شود ، برای درمان عفونت زخم بخیه باید از مشاورین و پزشکان این زمینه کمک بگیرید. 

عفونت در محل جراحی نسبت به محل بافتی که مورد جراحی قرار گرفته است متفاوت می باشد ، حتی پزشک هم نیز در مواردی بدون داشتن اطلاعات کافی آزمایشات مختلف نمی تواند درمان موثری را برای بیمار تجویز کنید و برای همین درخواست آزمایش میکند تا متوجه شود که علت عفونت چیست تا بتواند داروی مناسب به آن را برای بیمار تجویز کند.

پزشک در مواردی که تشخیص سخت باشد در خواست نمونه گیری از زخم می کند تا متوجه شود علت بروز این مشکل چی است، اگر باکتری باشد به سراغ تجویز آنتی بیوتیک ها خواهد رفت و اگر عفونت قارچی باشد بایستی روش درمانی ضد قارچی را برای بیمار اعمال کند ، پس اگر فکر می کنید خودتان و یا اعضای خانوادتان دچار عفونت زخم بخیه هستند بهترین کار مشاوره زخم گرفتن از طب باکس است .

آنتی بیوتیک برای عفونت زخم بخیه

درمان خانگی عفونت زخم بخیه 

تقریبا هیچ راه درمان خانگی برای عفونت های حاد زخم بخیه وجود ندارد ( اما در بعضی موارد امکان رفع این مشکل وجود دارد )‌ ، فقط می توانید در صورتی از روش های خانگی استفاده کنید که زخم ها در مراحل اولیه قرار دارند، و این را بدانید که درمان خانگی جواب می دهد، مهمترین راه هایی هم که برای درمان خانگی عفونت زخم بخیه وجود دارد را در این بخش باهم مرور خواهیم کرد.

مهمترین نکته ای که باید در خانه برای جلوگیری از ابتلا به عفونت های زخم بخیه انجام بدهید این است که حتما محل بخیه را تمیز و با اسپری زخم استریل نگه دارید ، حتما به این مورد توجه کنید که بایستی خود بخیه و اطراف آن خشک باشند و حداقل پانسمان آماده یا پانسمان ضد باکتری استفاده بشود تا جلوی رشد باکتری و قارچ ها گرفته شود ، به این صورت احتمال ابتلا به عفونت زخم بخیه کاهش پیدا خواهد کرد .

پانسمان آماده برای بخیه

مهمترین نکات درمان خانگی زخم بخیه

درمان خانگی برای عفونت های سطحی 

از مرطوب شدن محیط بخیه جلوگیری کنید 

از لمس بی مورد ناحیه جراحی خودداری کنید

پانسمان کردن زخم را طبق دستور پزشک یا مشاوره زخم به موقع عوض کنید 

به هیچ عنوان هیچ دارویی بر روی زخم قرار ندهید مگر با دستور پزشک 

زخم را خراش ندهید ، و یا نخارانید

استفاده از پانسمان ضد باکتری 

درمان خانگی برای عفونت های حاد 

  • در صورت مشاهده علائم حاد عفونت سریعا موضوع را با پزشک درمیان بگذارید
  • تا وقتی که پزشک اجازه نداده است ، نباید به زخم جراحی آب برسد
  • از مصرف آنتی بیوتیک ها به شکل خودسرانه پرهیز کنید
  • استفاده از پانسمان های ضد باکتری

شما می توانید پانسمان آنتی باکتریال را با کمک از مشاوره زخم طب باکس و دستور پزشک عوض کنید تا از بهبود سلامتی بیمار خودتان صد در صد مطمئن باشید .

 

عفونت زخم بخیه

 

پانسمان های ضد باکتریایی در درمان عفونت بخیه

یکی از پانسمان هایی که می توانید برای رفع عفونت و زخم بستر استفاده کنید، پانسمان نقره است ، این محصولات از نقره یونی حاصل می شوند. پانسمان ضد باکتری به دلیل خاصیت ضد میکروبی که یون های نقره بر طیف وسیعی از میکروب ها  دارند ، جلوی عفونت های میکروبی را می گیرد و همچنین برای بیمارانی که دچار زخم بستر شده اند نیز بسیار کاربردی است.

پانسمان هایی که در طب باکس می توانید تهیه کنید توانایی این را دارند که برای اکثریت عفونت ها و طیف وسیعی از باکتری ها و میکروارگانیسم ها مفید باشند ، بنابراین نگرانی بابت کاربردی بودن پانسمان های مخصوص زخم نداشته باشید .

تاثیر آنتی بیوتیک در درمان عفونت زخم بخیه 

دارو های آنتی بیوتیک مختلفی در زمینه ترمیم بافت های آسیب دیده بخیه وجود دارد ، که پزشک خودش برای شما طبق صلاح دید و نوع عفونت تجویز خواهد کرد ، دارو هایی مثل سفالیکس ، آموکسی سیلین ، سفکسیم ، آزیترومایسین  و ... دارو های بسیار خوبی هستند که در موارد عفونت زخم ها تجویز می شوند.

فراموش نکنید که به هیچ عنوان نباید به طور خود سرانه این دارو ها را استفاده کنید و فقط زمانی می تواند این دارو ها تاثیر گذار باشد که پزشک تجویز کرده باشد .

نتیجه گیری 

بهتر است قبل از ایجاد عفونت های بخیه با استفاده از روش های پیشگیری خانگی جلوی آن را گرفت اما هنگامی که احساس کردید شرایط بخوبی پیش نمیرود یا بدتر می شود، باید به پزشک مراجعه کرد چرا که درمان خانگی برای عفونت های بخیه و جراحی راه حل مناسب نمی شود. بعد از عمل جراحی می توانید برای تعویض پانسمان از پانسمان ضد باکتری استفاده کنید ، این پانسمان به دلیل خاصیت ضد میکروبی خود جلوی عفونت های احتمالی را خواهد گرفت برای تهیه و آشنایی بیشتر با این محصول کافی است بروی پانسمان ضد باکتری بزنید.