درمان قطعی زخم پای دیابتی

قبل از هرچیز باید با بیماری دیابت آشنا شوید و بعد از آن روش های درمان آن را بیابید ، دیابت یک بیماری متابولیکی است که به دلیل افزایش بیش از حد گلوکز خون است ، علت افزایش گلوکز نیز اختلال در ترشح و یا تولید انسولین است ، این بیماری هم به شکل مادرزاد و هم به صورت اکتسابی است که به ترتیب به دو نوع 1 و 2 تقسیم بندی می شود.

در بعضی از افراد بیماری که ، مراعات نمی کنند و گلوکز خونشان غیر قابل کنترل بالا می رود ، زخم های دیابتی به وجود می آید که اگر به موقع درمان نشود می تواند خیلی خطرناک باشد، در این مطلب سعی داریم تا شما را با زخم دیابتی و درمان قطعی زخم پای دیابتی آشنا کنیم .

همچنین می توانید با استفاده از مشاوره طب باکس بهترین و سریع ترین راه حل را برای درمان زخم های دیابتی پیدا کنید. ضمنا پیشنهاداتی که در این مطلب ما به شما می گوییم به صورت عمومی است و مسئولیت برای این مجموعه ندارد.

فهرست مطالب :

عفونت و زخم پای دیابتی

یکی از مشکلاتی که کیفیت زندگی افراد دیابتی را تحت تاثیر قرار می دهد زخم های دیابتی است ، بیماران دیابتی به دلیل اینکه گلوکز در خونشان بیشتر از حالت طبیعی است و همچنین خیلی از آن ها گرفتگی عروق نیز دارند ، بدنشان نسبت به ترمیم بافت های آسیب دیده کند عمل می کند ، به تمامی این موارد بایستی مشکلات نوروپاتی را نیز اضافه کرد ، این اختلال باعث می شود که افراد دیابتی دردی در ناحیه زخم شده حس نکند بنابراین متوجه زخم نمی شوند و یا اینکه زخم را جدی نمی گیرند به همین دلیل زمانی به پزشک مراجعه می کنند که زخم پیشرفت کرده باشد. 

نکته قابل توجه که این افراد به نسبت سایر افراد پوست پای شکننده گاها کاملا مستعد به زخم شدن در اثر کمترین و کوچکترین ضربه یا حرارت و هرچیز دیگری هستند. 

حال در صورت عفونت کردن پای دیابت چکار باید بکنیم اینکه موضوع را با یک پزشک غدد و دیابت در میان بزاریم ممکن است پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند و یا در صورت عدم نیاز به آنتی بیوتیک میتوانید از پانسمان های ضد باکتری استفاده کنید.

اگر شما متوجه زخم دیابتی شدید می توانید با گرفتن کمک از مشاوره زخم طب باکس راه حلی برای مشکل خودتان پیدا کنید ، مشاورین طب باکس به شما کمک می کنند تا زود تر از این زخم دردسر ساز خلاص شوید.

زخم پای دیابتی می تواند با یک آسیب کوچک شروع شود ، بیماران دیابتی به دلیل بالا بودن گلوکز در خونشان نسبت به اسیب ها حتی آسیب های کوچک حساس هستند ، به شکلی که گاها روز ها و شاید ماه ها طول بکشد تا زخم های بدنشان ترمیم شود ، حال کسی که زخم پای دیابتی دارد ، بدنش نسبت به ترمیم آن زخم بسیار کند عمل می کند. همچنین این بیماران هنگام پوست آوری و تکمیل شدن روند درمان یا طول درمان آنها بسیار سخت پوست می آورند که نکاتی دارد که به شما خواهیم گفت.

زخم پای دیابتی ها بسیار موضوع جدی است ، پس اگر خودتان و یا اعضای خانوادتان به این زخم مبتلا شده است ، بایستی خیلی زود این موضوع را به مشاورین طب باکس اطلاع دهید ، حتی اگر زخم کوچک بود نیز مسئله را کم اهمیت فرض نکنید چرا که زخم پا در دیابتی ها یکی از علل های کاهش کیفیت زندگی در این افراد است .

علائم زخم پای دیابتی

دراین قسمت مهمترین علائم زخم پای دیابتی ها را با شما به اشتراک می گذاریم. معمولا کلیات علائم زخم یکی است اما مشاهده موارد زیر باید برای افرادی که درگیر دیابت هستند بسیار جدی و مهم باشد.

  • بیرون آمدن مایعات از داخل پا مایعات زیاد یا زرد رنگ بیش از حد
  • ورم و قرمزی غیر عادی 
  • بوی بسیار بد پا
  • نداشتن درد د رناحیه زخم
  • وجود بافتی سیاه (اسکار) دور تا دور تاول یا زخم
  • زردی یا لجن شکل بودن روی زخم 

    علائم زخم پای دیابتی

تمامی موارد بالا را جدی بگیرید و درصورت نیاز با ما در صفحه مشاوره زخم تماس بگیرید.

قطع عضو در بیماران دیابتی

دیابت یکی از دلایل اصلی قطع عضو اندام های تحتانی است که به دلیل آسیب و یا ضربه قطع نمی شوند. اما خوشبختانه تعداد بسیار کمی از افراد دیابتی دچار قطع عضو می شوند ، آن هم افرادی که مراعات نمی کنند و رژیم غذایی مناسبی را برای خودشان در برنامه های روزانه خودشان جای ندادند. 

زخم پای دیابتی رو خیلی جدی بگیرید اگر از ما می پرسید چگونه به شما می گوییم حتی کوچکترین زخمی که روی پای خود یا قرمزی که دیدین سریعا زیر نظر مشاوره زخم یا پزشک دیدگاه یا برنامه درمانی بگیرید زیرا که در صورتی که زخم ها را جدی نگیرید و این زخم ها به استخوان شما بزند و دچار عفونت استخوانی شوید و اون ناحیه از بین برود ناگزیر پزشکان و متخصصان مجبور به قطع آن عضو می شوند یا به اصطلاحی آمپوته می کنند.

تقریبا 25 درصد از افراد دیابتی دچار زخم پا می شوند و از همین تعداد افراد چیزی حدود 15 الی 25 درصد نیز نیازمند قطع عضو هستند ، اگر افرادی که دچار زخم پا دیابتی شده اند به موقع متوجه شوند و به پزشک مراجعه کنند ، می توانند درمان قطعی زخم پای دیابتی را کسب کنند ، کافی است عامل زمینه ای این موضوع شناسایی شود و بیمار تحت درمان و برنامه پانسمان درمانی قرار بگیرد، پس این تفکر که هر زخم پای دیابتی باعث قطع عضو می شود کاملا غلط است . خانه آخر قطع عضو است این را در حال حاضر گفتیم که مهم بودن مساله برای شما مشخص بشود.

قطع عضو پای دیابتی

درمان قطعی زخم پای دیابتی

اگر دچار زخم پای دیابتی شده اید باید اول از هر چیزی به یک مشاوره  متخصص مراجعه کنید ، چرا که تنها درمان قطعی زخم پای دیابتی  تشخیص آن است . در ادامه نکاتی را به شما می گوییم که در روند درمان برای شما بسیار مفید است .

ایستادن زیاد ممنوع است

یکی از نکاتی که باید افراد دیابتی که دارای زخم دیابتی هستند باید رعایت کنند این است که نباید به طور مداوم و طولانی مدت بایستند، چرا که هنگام راه رفتن و یا ایستادن فشار در ناحیه تحتانی بیشتر از حالت عادی می شود و این کار موجب می شود تا زخم و یا تاول بزرگتر از قبل شود .افرادی که اضافه وزن نیز دارند باید نسبت به سایر افراد بیشتر به این نکته توجه کنند چرا که ، فشار در ناحیه تحتانی در آنها بیشتر از سایر افراد است .

رعایت کردن موارد زیر برای درمان بسیار مفید است

کنترل دائم قند خون

 همیشه باید قند خون خود را کنترل کنید به هیچ وجه نگذارید قند خون خود از مقدار استاندارد یا تایید شده توسط پزشک شما بالا برود در صورت بالا بودن قند خون هر پانسمان یا روش درمانی را انجام دهید خیلی شانس بیاورید در آن مرحله زخم خود را کنترل کنید یا در موارد خیلی خیلی کم درمان انجام بشود پس این موضوع را جدی بگیرید.

کنترل دائم قند خون

سونوگرافی داپلر و رفع مشکل خونرسانی عروق پای دیابتی

درصورتی که ورم و قرمزی زیاد مشاهده می کنید یا سیاهی در قسمتی از پا یا انگشتان پا مشاهده می کنید حتما زیر نظر پزشک عروق  خود را کنترل نمایید زیرا که در صورت گرفتگی عروقی یا آسیب عروقی زودتر اقدام کردن می تواند این موضوع را رفع کند

البته ترکیب گیاهی هم هستش که توسط دکتر طبی پیشنهاد می شود جهت خونرسانی عروق و رفع مشکلات آن که به شما معرفی می کنیم:

  • ابتدا 20 عدد حبه سیر را خورد کرده و داخل دولیتر گلاب ریخته و می جوشانیم تا مقدار گلاب نصف شود.
  • سپس سیر های آن را جدا کرده و صاف محلول را بعد داخل یخچال می گذاریم.
  • بعد جهت مصرف قبل از هر وعده غذایی ( اگر با معده خالی باشد جواب بهتری می گیرید ) یک سوم استکان از محلول یک قاشق آبلیموی طبیعی الباقی آب ولرم داخل استکان ریخته و میل می نمایید. 
  • بعد از 2 الی 3 هفته وضعیت خونرسانی را مجدد بررسی می کنید


    گرفتگی عروقی

مواردی که باید ترک عادت کنید

  • سیگار تنباکو قلیان هر دودی
  • منع فست فود
  • منع کافئین نوشیدنی های غیر طبیعی و غیر مفید نوشابه دلستر انرژی زا آب میوه گاز دار 
  • هر محصولی که نگهدارنده دارد
  • مصرف الکل نداشته باشید
  • به پاهای خود فشار نیاورید کارهای سنگین انجام ندهید

رژیم غذایی سالم و کم گلوکز

بهترین رژیم غذایی استفاده از سبزیجات است و موارد خیلی زیادی هست که می تواند مناسب شما باشد همیشه از رژیم خوب غذایی استفاده کنید که با یک جستجوی ساده می توانید بهترین رژیم غذایی برای دیابت استفاده کنید این رژیم غذایی دیابت می تواند برای شما مناسب باشد.

کفش های مخصوص بیماران دیابتی 

مهمترین مشخصه انتخاب خوب کفش بیماران دیابتی سبک بودن آن قابل تنفس بودن آن است که معمولا نمونه های مختلفی دارد

کفش درمان زخم قطعی پای دیابتی

جوراب های کشی و طبی

جوراب کشی برای افرادی که مشکل خونرسانی هم دارند مناسب است اکیدا توصیه می کنیم که ترکیب نخی و کتون کشی باشه بهتر است چون پلاستیک ها هم بوی بد ایجاد می کنند هم خودشون عامل تولید قارچ می شوند هم اینکه رطوبت لازم را جذب نمی کنند.

جوراب هم باید قابل تنفس باشد ، خشک باشد هم اینکه رطوبت زیاد نشود جوراب های زمستان یا فصول سرد سال بهتر است که گرم باشند خود گرما باعث کمک رسانی به خونرسانی در پاها می شود 

جوراب کشی برای پای دیابتی

ماساژ درمانی

امروزه علم پزشکی به این نتیجه رسیده که بسیاری از بیماری ها و مشکلات بدن را می توان با ماساژ حل کرد ما به شما پیشنهاد می دهیم پاهای دیابتی که سالم هستند را حتی وقتی که درگیر زخم نیستند هر شب یا حداقل هفته ای 3 4 بار با روغن های مخصوص ماساژ درمانی کنید زیرا که باعث بهبود گردش خون و همچینن خونرسانی در بدن می شود این امر ممکن است در دراز مدت حتی مشکل خونرسانی را حل کند در موارد خاصی البته.

البته قابل توجه است که مشکلات خونرسانی زیر نظر دکتر عروق با دارو و برنامه درمانی حل شود.

رطوبت رسانی به پاهای خشک دیابتی

توجه داشته باشید معمولا بسیاری از آقایان یا خانم هایی که دچار دیابت هستند یا زخم پای دیابتی هستند یکی از دلیل های زخم شدن پای آنها خشکی پای دیابتی آنها هستش که باید هرشب بوسیله کرم های رطوبت رسان بزنند یا هرشب با روغن های مخصوص ماساژ بدهند برای این امر محصول اترکتین یا مرطوب کننده پایین این مطلب معرفی کردیم برای شما.

جلوگیری از فشار

بدون استثنا افرادی که دچار زخم می شوند باید از فشار روی زخم جلوگیری کنند یا از پایی که زخم شده استفاده نکنند یا حداقل استفاده و می توانند از عصا کمک بگیرند 

یک راه حل خوب هم جهت جلوگیری از فشار است که می توانند از پانسمان فوم جهت جلوگیری از فشار کمک بگیرند.

حتما اگر پای شما پانسمان شده از کفش یا صندل های بعد از عمل طبی استفاده فرمایید.

صندلی برای درمان زخم پای دیابتی

مطالعه کنید

همیشه درمورد بیماری خود مطالعه کنید بروز باشید چه در بحث تغذیه ای چه در بحث درمانی پانسمانی و غیره زیرا که روزانه علم درحال پیشرفت است روز به روز موارد جدید محصولات جدید بروز تر می آیند و شما شاید با اطلاعات بیشتر بتوانید مشکل چند ساله را در کمتر از یک روز حل کنید !

مطالعه کنید

ورزش کنید

ورزش کنید ورزش هایی که مخصوص بیماران دیابتی هستند عشق کنید لذت ببرید از زندگی این یک فرصت هست برای همه ماها یک بار می توانیم بهترین بهره را ببریم پس همین حالا برنامه ورزشی را بریزید !
اگر دچار زخم هستید موارد زیر را بسیار با ملاحظه انجام دهید

  • پیاده روی سریع یا دویدن آرام ( درصورت نداشتن زخم )
  • یوگا
  • شنا کردن مداوم ( درصورت نداشتن زخم )
  • کوهنوردی مداوم
  • تای چی
  • رقصیدن
  • دوچرخه سواری
  • پیلاتس
  • ورزش های گروهی آمادگی جسمانی

ورزش برای پای دیابتی

انتخاب پانسمان مناسب

در این مرحله چندین فاکتور و چندین شرایط رو باید در مورد بیمار مشخص باشد مثلا سن بیمار وضعیت خونرسانی سابقه بیماری و مشخصه های دیگر غیره که با توجه به آن اطلاعات مشاوره زخم  یا پزشک و یا درمانگر برای آن تجویز می کند اما به صورت کلی زخم های دیابتی از پانسمان ضد باکتری بیشتر استفاده می کنند بسته به شرایط زخم و مرحله آن 
این نکته رو هم توجه کنید پاهای دیابتی مخصوصا انگشتان پا نیاز به پانسمان کردن با دقت خاصی هستش بطور مثال معمولا پانسمان های قابل انعطاف برای بین انگشتان استفاده می شود که جهت این مورد میتوانید از مشاوره زخم طب باکس اطلاعات کسب کنید

جذب ترشحات و تعویض بموقع پانسمان

در زخم های دیابتی باید ترشحات زخم بخوبی جذب بشوند و مدیریت بشوند چون اگر این ترشحات برروی زخم مداوم بمانند و مدت طولانی بمانند خودشان عامل اصلی عفونت هستند پس همیشه کنترل کنید زخم خود را که ترشحات بیش از حجم پانسمان نشوند

مداوم استفاده نکردن از پانسمان های آنتی میکروبیال

بدن انسان در بعضی مواقع نسبت به مواد ضد باکتری مقاومت ایجاد می کند که میگویند مثلا نقره مقاومت ضد باکتریایی ایجاد کرده یعنی دیگه باکتری ها نسبت به اون مواد آنتی میکروبیال مقاومت نشان می دهند و هیچ گونه ای اثری برروی آنها ندارد

راه حل این زخم ها شوک دادن به آنها با تغییر پانسمان و روش آن مثلا اگر از پانسمان نقره استفاده می کردید بلند مدت آن را به پانسمان عسل تغییر بدهید 

نکته مهم این روش ها این است که باید تحت نظر پزشک یا درمانگر یا مشاور انجام شود بصورت کلی و عمومی این روش رو به شما پیشنهاد دادیم.

یکی از نکاتی که  باید توجه کنید این است که باید بدانید همه ای زخم های دیابتی یک شکل نیستند ، و به همین دلیل درمان قطعی زخم پای دیابتی برای همه وجود ندارد ، درمان نسبت به هر فرد متفاوت است و فقط پزشک می تواند درمان درست و قطعی را برای بیماران تجویز کند.

 

پانسمان درمان قطعی پای دیابتی

جراحی آخرین راه پای دیابتی

مطمئن باشید که پزشک آخرین راه برای درمان شما را جراحی می داند اول اینکه نگران نباشید امروزه بسیاری از مشکلات و زخم های دیابتی قابل رفع یا حداقل جلوگیری است که به قطع کردن نرسد اما باتوجه به تجربه ما و مشاهداتمان افرادی که به پاها و زخم های خود اهمیت می دهند اصلا به مراحل سخت هم نمیرسند چه برسه به قطع عضو ! 

هر بیمار دیابتی بایستی زیر نظر یک پزشک عروق قرار بگیرد تا در صورت رخ دادن مشکلات مانند زخم دیابتی قبل ازوخیم شدن اوضاع پزشک مرحله درمان را شروع کند.

همه ما شنیدیم که بهترین راه درمان پیشگیری است ، این موضوع بسیار درست است ، اگر فردی دیابتی هستید و یا یکی از عزیزانتان این بیماری را دارد ، حتما سعی کنید از بدتر شدن این بیماری جلوگیری کنید، شما می توانید با رعایت کردن رژیم غذایی درست و یا ورزش کردن ، بیماری دیابت را کنترل کنید به شکلی که به هیچ عنوان به رخم های دیابتی و یا سایر مشکلاتی که دیابت باعث آن می شود دچار نشوید.